MEER INFO

HOME

GRATIS HAAKPATRONEN en HAAKINFORMATIE
voor beginners en gevorderden
. -

Laatste update 14-12-2018

Deel de site met je vrienden

HAAKSTEKEN:

HAAKPATRONEN: A-Z

Kleding

H A N D I G E  H A A K T I P S  V I N D  J E  H I E R

.

HOE MOET IK EEN PROEFLAPJE HAKEN?

Omdat er op de meeste garens alleen een verwijzing staat naar een gebreid proeflapje, is het voor de haakster dus best belangrijk om zelf een proeflapje te haken.
Je haakt het met het garen dat je wilt gaan gebruiken en een bijpassende naald zoals op het etiket vermeld staat.
Als je erg vast haakt kun je het beste een haaknaald gebruiken die 0,5 punt groter is en als je erg los haakt dus een die 0,5 punt kleiner is.

Maak het proeflapje niet al te klein, dan kun je niet beoordelen hoe het gaat worden. Natuurlijk haak je met de steek of steken die je in je project gaat gebruiken.
Vooral voor (baby)kleding is het prettig als het haakwerk niet te "stug" is, je wilt geen trui die je kunt neerzetten in de kast toch?

-
Deel de site met je vrienden

Schrijf precies op hoeveel steken je opgezet hebt en hoeveel toeren je hebt gehaakt.

Vergelijk dat met het patroon en kijk of de in het patroon aangegeven stekenproef klopt met jouw proeflapje.

Als deze niet klopt, zul je moeten gaan rekenen.
Je kunt hier op de site een rekenhulp downloaden voor het omrekenen van kledingstukken.

Klik hier voor de omrekenhulp

Houd er rekening mee dat het soms wel verschil uitmaakt als je van 1 soort garen meerdere kleuren gebruikt. Hoe onlogisch het ook klinkt maar het kan een verschil uitmaken in de lengte en/of in de breedte.

.
proeflapje haken